20 Şubat 2015 Cuma

OLMAK FİİLİ

André Breton şiiri.
1985'te yayımlanmış.
Fransızcadan Bill Zavatsky ve Zack Rogow çevirmiş.
Ben bu İngilizceden çevirdim.


"Kederin ana hatlarını biliyorum. Kederin kanatları yoktur, illa ki bir akşam denize bakan bir terasta toparlanmış bir masada oturmaz. Kederdir ve gece çökerken birbiri ardına kırışıklıklar bırakan taneler gibi bir önemsiz gerçekler miktarının karşılığı değildir. Kayanın üstünde türeyen yosun yahut bardakta sallanan köpük değildir. Kardan delik deşik olmuş bir teknedir, arzu ederseniz, düşen kuşlar gibi ve kanlarının en ufak bir kalınlığı yoktur. Kederin ana hatlarını biliyorum. Saça takılan mücevherlerce tayin edilmiş çok küçük bir şekil. Bu kederdir. Hiçbir kopça bulunamayan ve varlığı sallantıda bile olmayan bir inci kolye. İşte size keder. Gerisine girmeyelim. Kederlenmeye bir başlarsak durmayız. Ben bizzat saat dört civarında abajurdan kederleniyorum, geceyarısına doğru pervaneden kederleniyorum, ölüm hücresindeki adamların içtiği sigaralardan kederleniyorum. Kederin ana hatlarını biliyorum. Kederin kalbi yoktur, elim daima soluksuz kedere dokunur, aynalarının bize hiçbir zaman ölü olup olmadığını söylemeyen kedere. Beni büyüleyen bu kederle geçinirim. Yıldızların mırıldandığı saatte gökte dolanan şu mavi sineği severim. Uzun ince sürprizleri olan kederin, onurun kederinin, öfkenin kederinin ana hatlarını biliyorum. Her sabah herkes gibi kalkar ve çiçek desenli bir duvar kâğıdına karşı gerinirim. Hiçbir şey hatırlamam ve gecenin güzel, köklenmiş ağaçlarını kederde bulurum hep. Odanın havası trampet değnekleri kadar güzeldir. Ne havalı bir hava. Kederin ana hatlarını biliyorum. Yardım eli uzatan perdenin rüzgârı gibidir. Böyle bir keder hayal edebilir misiniz? Yangın! Ah yoldalar… Yardım! İşte merdivenlerden yuvarlanıyorlar… Ve gazetedeki reklamlar, ve kanal boyunca ışıklandırılmış tabelalar. Kum yığını, toz ol, seni pis kum yığını! Ana hatlarıyla kederin bir önemi yoktur. Sonunda bir orman olacak bir ağaç takımı, sonunda bir eksik gün olacak bir yıldız takımı, sonunda hayatım olacak bir-eksik-günler takımıdır."  


Hiç yorum yok: